Tak suka susu ?

Assalammualaikum , well Hello everybody haha xP

 Sekarang tiba tiba teringat pasal kat sch tadi punye story haha :D sempat wehh , okay pasal title aku tuhh Tak suka susu , siapa yang tak suka susu ? Aku ? Kau ke ? haha takada lah . Tadi ade lah kawan aku ni , time aku kat Cafe tgaa nak beli susu chocolate Dutch Lady (: Almaklumlah aku memang sukaa susu pun , haha ! Then aku cakap lah dgn die , kau nak rasa tak ? Sedap doee (: haha , then die cakap die tak suka ? ^^ Ya Allah bagus nyee kau tak sukaa haha no laa no laa gurau jee sayang :D hee!
  
   Okay so cerita aku ni , aku nak cakap sikit lah pada siapa siapa yang tak suka susu nii . Selain susu benda lain pun ade jugaa yang melibatkan susu ni contohnyaa macam : Ahaa ni ,

  First - Aiskrim
Aiskrim ? I like ;) korang pun also like right ? haha :D tak habis habis gelak dari tadi , okay sambung balik aiskrim pun dalam golongan susu juga tau tapi ada juga aiskrim yang bukan dalam golongan susu . Aiskrim yang ada susu biasanya di + lemak susu atau lemak nabati denagn krim .TAPI ! Amaran disitu , beware ^^ korang kena tahu ape kandungan dalam aiskrim tuhh . .kadang kadang ia membahayakan kesihatan kitaa . so hati hati :) 

 Second - Yogurt
Kalau nak tahu , dalam kandungan Yogurt nihh ade bakteria yang baik . . Bukan bakteria jahat ke ? tak semestinyaa . .ni dalam kandungan baik , gulp . aku teringat pulaa cara cara nak buat Yogurt . Eee okau takapa tak bole explain kat sini yee . grr ade dua name bakteria baik tuh Lactobacillus Bulgaris and Streptococcus Terphophillus . Susah bebenarr nak menyebutnyaa . Haiyoo -.- bakteria ini membantu menyerap nutrisi daripada makanan . Selalunya orang nak diet , makan lah Yogurt ni . Aku pun makan jugaa
 haha :D Ngee ~

  Third - Mentega
Bahan utama mentega ni . . Urmm lemak susu (susu yang ditambah krim) mentega ni jugaa ade omega three tau , baik tu TAPI jaga jaga . . jangan amek berlebihan yee , orang yang tgaa diet pun bole makan . . maksud aku bukan makan mentega , adlaa die cicah dengan roti ke ape kee kan ^^ biskut ke . . lagi satu aku nak korang campurkan mentega tu denagn jem strawberry huhu sedap hingga menjilat jari gituhh :DD salut kat roti or biskut yee (: haha


  Lastly . .
  Fourth - Keju
*Eee ade titus , haha
Keju ni diperbuat dari susu , antara salah satu sumber utama mineral iaitu kalsium protein lemak dan vitamin . . Keju jugaa tergolong dalam makanan yang padat dengan nutrien . . macam mentega tapi rasanya lain , tengok tikus pilih yang mane ? haha mestilah keju , pengambilan keju ni pun ade hadnyaa . Kena tahu tauu , kalau tak jadi obes kang . .
-1 gelas susu (200ml) = 1 keping keju saiz sederhana-

So, kepada orang yang tak suka susu macam kawan saya tuhh , bole lah cuba pengganti susu yang kat atas ni , hihi lagi satu kalau korang jealous ke kat orang yang minum susu disebabkan diorang ni sihat sebab minum susu . .Try jee kat atas ni , janagn risau . . golongan yang tak minum susu ni akan sihat seperti golongan yang suka minum susu ni okayy (:  same jee , hee!

Thankss again for reading yeahh .Nanti datang lagi okayy ^_^
Daa Daa Daa ~ haha 

Thanks sebab baca sayang. If suka, like lah :]

No comments:

Post a Comment